Välkommen till min reseskildring från Provence!

En vår var vi till Provence. Med hjälp av digitalbilder & anteckningar skrev jag en reseskildring, för att minnas bättre. Istället för att bara ha den i datorn så började jag senare att publicera den i bloggform. Skriv gärna frågor & erfarenheter som kommentarer!

fredag 1 januari 2010

Summering av 00-talet


00-talet var det decennium då vi på allvar upptäckte Frankrike. Efter att ha varit intresserad av matlagning en längre tid – mycket franskinspirerad - besökte vi Bryssel i slutet av 80-talet och njöt av maten och upptäckte att mat är på franska på kontinenten. Läste då lite köksfranska och gick med i en vinklubb. På 90-talet blev det en resa till Bordeaux och några kortare resor i Frankrike.
Andra halvan av 00-talet så besökte vi Frankrike ca 26 veckor innan vi for ner i våras, då det blev ytterligare 11 veckor.

(Den första längre resan gick till Provence, vilket beskrivs i denna reseskildring / blogg. De andra resorna / vistelserna finns till stor del beskrivna i min reseblogg.)

Då vi var i Loiredalen bestämde vi oss för att fara ner på hösten igen och det blev ca 16 veckor till. Det blev alltså ca 52 veckor i Frankrike under andra halvan av 00-talet. Det betyder alltså var 5:e vecka i medletal. Men det har ju varit i perioder.
-09 var Frun nästan lika mycket i Frankrike som hemma. Vid decennieskiftet bor vi i en flygek i ett slott i Loiredalen. Om den vistelsen sekriver jag i min reseblogg. Om våra matupplevelser skriver jag i matbloggen.
Nu inleder vi detta decennium med att vistas någon månad här innan vi far hem, så det kommer att dröja ett tag innan vi kan säga att vi har varit lika mycket hemma som borta på 10-talet. Eller så kommer vi inte till den dagen alls!?

4 kommentarer:

Fra sa...

Intressant berättelse och blogg!

Frankrike sa...

Intressant berättelse och blogg!

Unknown sa...

Lyssnade på Gilbert Bécaud's "Les marchés de Provence", vilket beskriver den härliga känslan man får på den lokala marknaden. Ovanför texten såg jag att klicka på "Vår resa i Provence - och era många vistelser i Frankrike fick man ocksp läsa om. Mycket intressant och inspirerande läsning. Och tänker på den holländske målaren Vincent van Gogh som levde i Provence och blev inspirerad av detta landskaps speciella ljus.

Sofia sa...

Wow, vilka foton! :)


Musee Ephrussi de Rothchild