Välkommen till min reseskildring från Provence!

En vår var vi till Provence. Med hjälp av digitalbilder & anteckningar skrev jag en reseskildring, för att minnas bättre. Istället för att bara ha den i datorn så började jag senare att publicera den i bloggform. Skriv gärna frågor & erfarenheter som kommentarer!

måndag 30 juni 2008

3.7 Sen eftermiddag på Musée Ephrussi de Rothschild



Enligt de ursprungliga planerna skulle vi nu ha tagit en tur mot Monaco bara för att vänja oss med staden. Eftersom klockan redan nu är så mycket bestämmer vi oss för att köra direkt till Musée Ephrussi de Rothschild, som ligger på Cap Ferrat. Det är ju i alla fall lätt att hitta eftersom vi ju kommer därifrån. Vi kör mot avtaget till Cap Ferrat och jag svänger världsvant ut på udden för andra gången i mitt liv. Jag minns att jag såg en skylt förra gången och försöker köra i den riktningen. Plötsligt ser jag skylten och svänger av till vänster och nerför en backe. Vi åker nerför, men plötsligt känner jag igen mig! Vi var ju här tidigare då vi körde på vår rundtur. Tydligen tog jag fel vid skylten, som vanligt. Det fanns två avtag vid skylten. En väg som for neråt och en som for uppåt. Att vägen, som gick uppåt skulle bära till en villa kunde jag inte tro. Jag hade ju utgått ifrån att den låg vid stranden.

En traditionell u-sväng och så kommer vi upp till samma avtag igen. Problemet är nu att vi skall svänga 180 grader och jag har stannat bilen i en uppförsbacke. Vi har trafik både från höger och vänster. Först måste jag invänta glesning i leden sedan blir det att testa backstart. Jag säger åt frun, att det är tur att det inte är hon som kör just nu i alla fall. Ingen bil syns. Jag tar tag i handbromsen, gasar och släpper sakta upp handbromsen och kör iväg i en 180 graders sväng. Det gick ju bra. Undrar hur jag skulle ha gjort det med bilen som väntar på Arlanda. Den har en handbroms, som är fotbroms och när föraren släpper upp den så finns ingen halvbroms utan det är On-off. Hm, kanske det egentligen heter parkeringsbroms och inte fotbroms? Hur som helst så brukar jag använda fotbromsen högst vartannat år. Här får jag ibland köra med handen på handbromsen för att klara av att hinna med i trafiken.
Nu bär det uppåt i alla fall. Vägen svänger till vänster och vi börjar se utsikten mot Beaulieu. Tydligen skulle vi ha sett denna villa om vi förstått att se uppåt. Vi kommer till en parkeringsplats och jag bestämmer mig för att ta första bästa istället för att köra fram och tillbaka som i början av resan. Det är inte som hemma att det alltid finns en parkeringsplats utanför dörren dit man är på väg.
Vi hittar en skuggig plats åt bilen under några stora tallar eller kanske det heter pinjer här. Vi stiger ur och börjar promenaden uppför. Villan ligger ungefär etthundra meter framför oss. Det är ju helt otroligt. Den ser ju ut som ett sagoslott! Tydligen skall hotell och villor här ha någon märklig röd färg. Den här börjar närma sig pink i alla fall. Med vita fönster och vita spetsbågar så ser den nästan ut som en marsipanbakelse. Vi kliver in genom porten med våra biljetter. Nu ser jag Villa Kerylos där långt nere på andra sidan viken. Innanför porten försöker vi se hur vi skall gå in i huset, men ser bara en dörr så vi svänger in där. Det är bara en ny souvenirbutik, så vi går ut igen. Alltid lyckas de väl lura lite kuddar på fruarna.

Vi fortsätter runt knuten på villan. Framför huset står några bussar och längre fram kan vi se en stor park. Vi knallar upp för en trappa och kommer in. Innanför dörren upplyser några tydliga skyltar oss om att vi inte får fotografera, vilket ju är tråkigt. Några vakter tittar misstänkt på oss när vi går förbi eller kanske det bara är mitt samvete som spökar. Vi kommer in på en öppen men täckt gård. Det är väl det här som heter patio. De verkar finnas i alla hus. Marmorgolv och vackra pelare verkar hör till dagens melodi. Magnifikt är väl det lägsta vitsord som kan ges. Vi bestämmer oss för att försöka beta av huset medsols.

Inga kommentarer:


Musee Ephrussi de Rothchild