Välkommen till min reseskildring från Provence!

En vår var vi till Provence. Med hjälp av digitalbilder & anteckningar skrev jag en reseskildring, för att minnas bättre. Istället för att bara ha den i datorn så började jag senare att publicera den i bloggform. Skriv gärna frågor & erfarenheter som kommentarer!

torsdag 27 mars 2008

Bakgrund till Vår resa i Provence

Efter vår vårresa i Provence bestämde jag mig för att skiva en reseberättelse, så att vi tillsammans med alla våra bilder skulle kunna återuppleva vår resa när vi så önskade.
Nu har jag valt att publicera denna berättelse som en blogg, så att även andra kan ta del av berättelsen.
Berättelsen sträcker sig över tio dagar i Provence. Vi for med flyg till Nice, där vi hade en hyrbil som väntade. Förts bodde vi i Cagnes-sur-Mer, några kilometer söder om Nice. Då besökte vi bl.a. St-Paul-de-Vence, Cap Ferrat, Eze och Monaco.
Sedan körde vi längs kusten via bl.a. Frejus, Hyeres, Sanary-sur-Mer, Cassis och Marseille till vårt andra hotell i Arles. Därifrån besökte vi Aigues-Mortes, Saintes-Maries-de-la-Mer och St-Remy-de-Provence. Sedan for vi via Avignon till Châteauneuf-du-Pape. Till sist for vi tillbala via St-Maxomin-de-la-Ste-Baume.
När vi planerade resan läste jag guideböcker, matböcker, konstböcker, vinböcker, lavendelböcker, berättelser av engelsmän som bodde i Provence och naturligtvis även berättelse på internet.
Själv har jag matlagning och viner och historia som tre hobbies. Vi har tidigare turistat i England, Belgien, Tyskland, Schweiz, Österrike, Spanien, Italien och självfallet några gånger i Frankrike.
Jag har skrivit om det som vi upplevt och det som intresserat oss dvs mat, vin, historia, konst och promenader och upplevelser under resan. Jag har även skrivit mina tankar och funderingar under resan. Eftersom jag skrev den för eget bruk, så har jag börjat på morgonen och slutat när vi lagt oss. Även om solen inte skiner alla dagar ens i Procense, så har jag försökt se det hela med glimten i ögat.
Reseklidringen är väldigt äkta. 98% av vad som skrivs är sant. Inte ens Frun noterade mina små förändringar. Men allt är inte med av det vi upplevde. Då hade det krävts ytterligare en blogg.
Jag vet inte varför Du läser detta. Kanske du är på väg till Provence? Kanske du varit där? Kanske du skulle vilja fara till Provence? Kanske barnen gör att du inte kan fara till Provence? Kanske Du har så många andra mål du vill resa till? Man hinner ju inte fara överallt.
Hur som helst så är Du välkommen med på vår resa. Luta dig bekvämt tillbaka och njut!
Jag kommer att publicera några inlägg per vecka, med lite bilder. När allt är skrivet kommer jag att försöka få in lite mer bilder.
Och är det saker du undrar över så går det ju alltid att ställa en fråga eller ge en kommentar.

Börjar du känna doften av det salta Medelhavet?

1 kommentar:

Efwa sa...

Ser att du varit i Arles?! Det är en härlig stad bland många i Provence.


Musee Ephrussi de Rothchild