Välkommen till min reseskildring från Provence!

En vår var vi till Provence. Med hjälp av digitalbilder & anteckningar skrev jag en reseskildring, för att minnas bättre. Istället för att bara ha den i datorn så började jag senare att publicera den i bloggform. Skriv gärna frågor & erfarenheter som kommentarer!

tisdag 14 oktober 2008

4.13 Att dikta vykort från Côte d’Azur


Jag plockar fram mitt lilla anteckningshäfte där jag har skrivit upp några rim och nödrim utan reson under veckorna innan resan. Vem skulle ha inspiration och ork att hitta på något nu? Jag var till frisören häromveckan och då slog det mig att frisyr och Côte d’Azur faktiskt rimmar, om man riktigt känner efter. Satt som vanligt och bläddrade i skvallertidningarna och läste att Pillan bodde i Monaco med utsikt över Medelhavet. Jag skämtade med frisörskan om någon månne hade förväntat sig att hon skulle ha utsikt över Atlanten eller sitta och stirra rakt in i en bergvägg. Men det var nu i alla fall vad de ville visa i rubriken. Den ständiga cirkusen kring prinsessorna verkar fortsätta. Nu tycks Stephanie både vara cirkusprinsessa och vanlig prinsessa, om jag förstod artikeln rätt. Hon skulle i all fall flytta tillbaka till Monaco. Nåja det är ju skattefritt, men en soligare plats borde hon ha råd med.
Hur som helst inspirerade detta och lite annat till de rim utan reson som jag samlade i ett häfte:

Nu är jag nöjd med min frisyr,
Den passar bra på Côte d’Azur

Försökte få en skymt av Stephanie
Men se där, där fick jag tji!

Skulle även kolla in Pillan
Men hon bor nog längre inåt lann´

Så det blev nog inget av ’et
Men jag hitta ändå Medelhavet

Eftersom dagen inte gav nåt napp
Så far vi nu till Châteauneuf-du-Pape

Men innan dess en dag i Avignon
Med slott och bro och känder sång

Alternativt: och där tänkte jag dikta nästa sång


vilket nog är en liten lögn för jag har inte planerat att skicka fler kort!

Jag ville ta vägen via Marseille
Men Frun sa ett kategoriskt nej!

Det är också fel, eftersom ingen vill dit, men jag hittade inte på något bättre rim…

Sen var det en lång vers med anledning av att en av Helenas anfäder var klockare

Tänkte fara och lyssna på klassisk musik i den romerska staden Arles
Kanske nåt som spelades av fruns farfarsfar, som var klockare och hette Karl

Nu sitter vi och käkar i St-Tropez
Stan, som är så jättemycke´ i ropé

nåja den var kanske inte helt ok!

Frun tänkte knycka reliken från kyrkan i St-Maximin-la-Ste-Baume
Men hon var rädd att den romerska kyrkan av detta skulle falla ihop med ett dåån

Lite krystat kanske, men det är ingen lätt ort att rimma på….

Vi bor i Cagnes-sur-Mer, bara 6 kilometer från Nice
Men frågan är om vi ska fara dit – alltså om vi iss´

Inte heller det helt korrekt, men det rimmar i alla fall…

På morgonen kände jag mig som en gris och sa nöff!
Men trots allt ville inte Frun fara till Villeneuve


Oj då, allt har man hittat på. Den där kräver nog en korrigering för att användas…

Nu skall vi gå och ta oss en Pernod
För att de himmelska ängderna ernå´

Hm, den kunde var användbar.

Nu skall vi ta oss varsin Pernod
Vissa av oss med kaffe också´

Det där stämmer ju inte. De dricker inte Pernod till kaffe, så den får jag nog stryka.

Nu har vi ätit en jättestor och mastig crêpe Suzette
Skapad av charmören, som ville att damen skulle hänga med på dett´


Hm, det var kanske lite väl sent på kvällen jag kom på den där! Dessutom fick vi ju aldrig vår crêpe!

Nu är det bara att skriva adresserna och sedan plocka några väl valda rim till var och en. Några måste jag nog korrigera lite, men det här ska inte ta så lång stund.
Såja. Bunten är färdig och jag kan gå iväg från mitt vattenhål. Det var verkligen att lugnt ställe.



Inga kommentarer:


Musee Ephrussi de Rothchild