Välkommen till min reseskildring från Provence!

En vår var vi till Provence. Med hjälp av digitalbilder & anteckningar skrev jag en reseskildring, för att minnas bättre. Istället för att bara ha den i datorn så började jag senare att publicera den i bloggform. Skriv gärna frågor & erfarenheter som kommentarer!

tisdag 18 november 2008

6.8 Ponten


Trafiken löper bra och jag kommer snabbt utanför själva stan. Det finns låga hus på båda sidor, men jag kan inte se någon bro så jag fortsätter. Efter en liten stund ser jag en gammal akvedukt till höger om vägen. Jag fortsätter och kommer till en stor rondell. Ingen information om någon pont längre och inget av alternativen verkar bra så jag fortsätter bara rakt fram. Fortfarande har jag den envisa akvedukten till höger om vägen. Plötsligt slår det mig att pont kanske inte bara betyder bro, det betyder nog akvedukt också eftersom en akvedukt faktiskt ju ser ut som en bro! Med hjälp av akvedukterna kunde de gamla romarna transportera drickvatten till sina städer. Vattnet transporterades ofta enbart så att det helt enkelt rann längs de raka, svagt sluttande ibland miltals långa akvedukterna. Jag kör ju alltså bredvid den låga ponten eller akvedukten hela tiden. Det är därför, som den försvann från vägskyltarna.
Men Rhône ser jag ju förstås inte! Nu är jag ute i det flacka floddeltat, men har ingen aning om åt vilket håll själva floden är så det är bara att vända tillbaka längs samma väg, som jag kom. Tillbaka i den bekanta korsningen får jag nu ta av till vänster för att svänga av mot parkeringshuset. Nu börjar dethär gå på rutin igen. Jag har ju fortfarande inte kommit ihåg att fråga var jag skall parkera bilen, så det blir bara att ta första bästa lediga plats och promenera ut igen. Nu kan jag snedda genom van Gogh-parken och gå förbi den forsande fontänen och gå förbi restaurangerna och sedan kommer hotellet som alltid nuförtiden. Tänk vad saker och ting kan vara knepiga en mörk kväll och vad de kan vara lätta redan dagen efter i solljus!

Inga kommentarer:


Musee Ephrussi de Rothchild